Hideg terápia haladóknak 1. rész Különféle merülések

Kategória: Blog
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (2 Votes)
Hideg terápia haladóknak 1. rész Különféle merülések - 5.0 out of 5 based on 2 votes

Wim Hof workshopA nyár már rég véget ért, és bár még nincs itt a tél, de a hideg terápia szezonja már javában tart. A mostani írásban szó lesz a különféle módszerek előnyeiről és próbálok a kivitelezéshez gyakorlati tippeket és tanácsokat is adni.

 

 

Miért csináld?

Mostanába sokan a biohacking, vagy a Wim Hof módszer terjedése miatt találkoznak vele.
Régi dolog már ez, amit sokszor új köntösbe csomagolnak be. A különféle hidegterápiákat több ezer éve használja az emberiség. Hidegterápia, hidegfürdőzés, hidegtréning, vagy olvashatsz róla hidegadaptációként is.

Az biztos, hogy tényleg kiállta az idő próbáját. Bár sok országban nagyobb kultúrája van ennek, azért Magyarországon is szoktak ezzel foglalkozni és bőven elég lehetőség van ahhoz, hogy kihasználjuk a hideg időjárást.

A hidegterápia előnyei

  • Immunrendszer erősítése
  • Értorna, javítja a keringési rendszer állapotát
  • Gyulladáscsökkentő
  • Gyorsítja az anyagcserét, növeli a zsírégetést
  • Javítja az izmok regenerálódását!
  • Fájdalomcsillapító hatás
  • Növeli a mitokondriumok számát
  • Javítja a hangulatot
  • Jobb alvásminőség
  • Élénkít, javítja a fókuszt! Szerinted egy reggeli merülés után még kell kávé, hogy felébredj?
  • Mentális edzés

 

Egy szóval, több módon is pozitívan hat a test edzettségére, segíti a regenerálódást és egy fajta mentális része is van a dolognak.

Persze ezek mellett még alkalmazkodni is fogsz a hideghez, nem fogsz állandóan fázni, ha kinyitnak valahol egy ablakot, vagy alulöltözve leszel valahol véletlen.

Hosszabb távon a rezsicsökkentés is egy tényező lehet, mivel nem fogsz úgy fázni. Sajnos a civilizált emberek annyira eltávolodtak a természettől, hogy sokan soha nincsenek kapcsolatba a hideggel. Télen a túlfűtött épületben vannak, ha 10 fokba kimennek, akkor már nagykabát, sál, kesztyű. Egyszerűen nem használják a testük hideghez való normális alkalmazkodását és ezért ez a képesség teljesen el is tűnik.

Kezdőknek

A kezdő módszer a hideg tusolás, vagy ha nagyon kezdő vagy végtagfürdők.

Ide gyorsan el lehet jutni és már ezzel is fogsz pozitív hatást elérni.

Mi a gond vele?

Évekig laktam társasházban a téli hideg víz is 16-18 fokos volt kb. Igazából nem is tudsz rendesen hideg vizet csinálni. Egy edzett ember télen is képes kint merülni. Ezt a szintet még megközelíteni se tudod így.

A hideghez való alkalmazkodáshoz igazából hidegebb víz kellene.

Furcsa módon a 16-18 fokos hideg tusolás is kényelmetlen (főleg a meleg után), váltva kell a tested részeit hűteni, ami szintén nem kellemes.

Röviden: A tusolás mindig csak a tested kis részét éri igazán, a víz pedig nem elég hideg. Ellenben könnyűnek érezni ezt sem fogod.

Teljes testes merülések

Mindegy, hogy dézsa, hordó, kád, vagy természetes víz. Itt már egész testtel merülhetsz.

A víz hidegebb lehet jóval, mint a csaphideg benti víz.

Csak egyszer kell belemenni, utána már az egész testedre egyszerre hat végig. Ha tusolsz, akkor lehet elkezded a lábad, aztán hátad, nemi szervek, mellkas, karok. Egyáltalán nem kellemes. És ha alaposan akarsz tusolni ebből pár kör simán kellene. Egy dézsába belemenni nehezebb és intenzívebb, de pár másodperc és már benne is vagy. Na jó, az a pár másodperc lehet nehezebb, mint a hidegtus... :P

Ha teljes testtel benne vagy a hideg vízben, akkor ki tudod használni mindenhol a víz hőelvonó képességét. Ezt a tusolással megközelíteni se tudod, hisz mindig csak egy testtájra megy a víz. (És az a víz nem is lesz olyan hideg.)

Ha a dézsa és a tusolásnál használt víz hőfoka egyforma hideg lenne, akkor már megint jobb a dézsa, hisz egyszer belemégy és kész, a tusolásnál meg váltva húzogatod magadon a hideget.

Plusz előny, hogy a dézsába a vizet használhatod többször is, ez gazdaságosabb és környezetkímélőbb megoldás.

merulo dezsa

A dézsa ideális eszköz a merülésekhez

Melyik a jobb teljes testes merülés?

Apró eltérések vannak csak. Egy dézsa vagy egy kád már ugyanúgy hat. A kádba bele kell feküdni. A dézsába meg ülsz

A neten sok kép, videó van, ahol régi fagyasztóládába, vagy nagy kukába merülnek. Ha ehhez férsz hozzá, akkor hajrá. A lényeg, hogy kényelmesen beleférj, illetve könnyű legyen be és kimászni.

Egy hordó szerintem rosszabb lehet a ki és bemenetel miatt.

Egy 2 fokos vízbe azért már nem túl jó móka lehet belemászni a hordóba. A dézsából, kádból kényelmesen meg lehet ezt oldani.

Természetes vizek

Tó, patak, folyó. Ez a legtermészetesebb, egyszerre többen is végezhetik azonos időben. Jó közös élmény lehet.

Hátrány, hogy nem látod hová lépsz, hol van kő, vagy más, ami felsértheti a bőröd. Lehet, hogy kifelé bukdácsolsz a sárban, iszapban. Sok helyen tilos a fürdés is, főleg télen. A folyóknak sodrása is lehet akár. Ezek apró dolgok, de azért számolni kell velük. Ezért is jó ötlet társasággal merülni.

Jégfürdő

A jégfürdő elég látványos és engem is vonzott. Nagy élmény volt kipróbálni.

Wim Hof workshop

Látványos, de szezonban jég nélkül is könnyen lehet pár fokos vizet tartani az udvaron

Az igazsághoz azért hozzá tartozik, hogy általában a sima csapvízbe rakják a jeget, amit ezzel lehűtenek. A víz hideg lesz, de ha kint van az udvaron a dézsám, akkor abba már nem is kell semmit tegyek És ha azt veszem, hogy ma merültem az 1 fokos dézsában, akkor azt kell mondjam, hogy igaz, nem voltak látványos jégdarabok körülöttem, de hidd el, hogy ugyanolyan nehéz volt, és élettanilag is ugyanaz, mint a trendi jégfürdő.

Biztonság

Minden egészséges emberképes szerintem adaptálódni komoly mértékben a hideghez.

Viszont ha valamilyen betegséged van, kérd ki az orvosod véleményét!

Záró gondolatok

Remélem hasznosnak találtad az írást. A cikk következő része hamarosan jön, ahol részletes gyakorlati tanácsokat adok a hideg merülésekhez!

Üdv: Máté

Találatok: 969