Steve Maxwell interjú

Kategória: Blog
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (12 Votes)
Steve Maxwell interjú - 5.0 out of 5 based on 12 votes

steve maxwell interju

Az USA top 100 edzőinek egyike, az első ember Amerikában aki kettlebellt oktatott. Munkája során számos világklasszis sportolóval együtt dolgozott, de edzette Brad Pittet és több amerikai rendvédelmi egységet is.

Edzésfilozófiája központjában évtizedek óta az egészséges életmód áll, így sok hétköznapi ember életét is megváltoztatta már.

A zágrábi képzések után lehetőségem volt Steve Maxwellel beszélgetni, melynek eredménye ez a mélyinterjú. 

Fogadjátok szeretettel!

Steve, az év szinte 365 napján utazol, szemináriumokat tartasz, dolgozol mégis huszonéves fiatalokat megszégyenítő formában vagy. Hogyan lehetséges ez?

Steve Maxwell: Egészséges életet élek és ügyelek arra, hogy ne merítsem ki magam. Minden nap mozgok és megfelelően étkezek. Fontosnak tartom, hogy nem eszem nagy mennyiségeket és nem keverem az ételeket, így az étkezésekkel sem terhelem túl feleslegesen a szervezetemet. Nem élek élvezeti szerekkel.

Azzal foglalkozok, amit szeretek és ügyelek rá, hogy negatív emberek ne rántsanak magukkal.

Hogyan lesz egy tanárból fitnesz guru?

Részmunkaidőben kezdtem el edzéseket tartani. A pályafutásom során mindig sportolókkal foglalkoztam, akiknek a sportjukat támogató erőnléti edzésekre volt szükségük.  Idővel egyre több munkám lett, majd váltottam.

Megalapítottam edzőtermemet Maxercise néven, amely egy élenjáró terem volt az USA-ban a funkcionális fitneszben. Itt történt először kettlebell csoportos edzés az USA-ban, és az első brazil jiu-jitsu iskola is itt volt a nyugati parton.

A karrierem során egyre több sikeres sportolóval dolgoztam, folyamatosan követtem az új trendeket. Jó pár éve már, hogy elkezdtem tanítani, tanfolyamokat tartani. Szemináriumaim mára már világszerte elérhetőek.

steve maxwell interju

Több mint fél évszázada az iparágban vagy sportolóként és edzőként. Ez rendkívül hosszú idő. A pályafutásod alatt melyek azok a legjelentősebb trendek, változások, amiket átéltél?

Az elmúlt évtizedekben valóban sok változást átéltem. A pályafutásom elején kezdtek el terjedni a Nautilus gépek és a HIT edzésmódszer. Fontosnak tartom még a Super slow edzésrendszert is. A kettlebellt egy nagyon jó kiegészítő edzésnek tartom a sportolók számára.  Az utazásaim során több ország testkultúrájába betekinthettem. Sokat tanultam egyes kelet ázsiai és orosz módszerekből is. 

Egy sajátos irányvonalat képviselsz a fitneszipraban. Nálad nagyon fontos az egészség, a sérülések megelőzése, a légzés, a mobilitás, és a hosszú távú sportkarrier. Mikor és milyen impulzusok  hatására alakult ki nálad ez a koncepció?

A módszereimet és a szemléletemet nem mondanám teljesen egyedinek. A régebbi korok erősemberei és atlétái hasonló megközelítést alkalmaztak. A hosszú távú sportkarrier és a kiégés elkerülése számukra is nagyon fontos volt. A modern testkultúra hajnalán a fittség és az egészség kéz a kézben jártak.

A sportkarrierem során több sérülést is összeszedtem. A versenysport miatt eredményorientált voltam és gyakran túledzettem magamat. Akkoriban nem figyeltem ennyire a mobilitásra. Az edzéseim közötti pihenés során sokat ültem. A táplálkozásom sem volt megfelelő. A sok negatív tényező összeadódott, mígnem úgy érzetem, hogy ez így nem mehet tovább, váltani fogok.  Átalakítottam az edzésfilozófiámat és a saját életmódomat is. A mobilitási és a légzőgyakorlatok rendszeres alkalmazása egyaránt jelentős változást hoztak.

60 felett is aktívan sportolsz és űzöd a brazil jitsut. A legtöbben ilyenkor már feladják és évek, évtizedek óta nem sportolnak. Mik a legfontosabb alapelvek ehhez? Mi az élethossziglan tartó sportolás titka?

Már majdnem 64 éves vagyok, de minden nap mozgok. A leggyakoribb hiba, hogy sokan túl rövid idő alatt túl sokat akarnak. Túledzik magukat és lesérülnek. Előbb utóbb kiégnek, mivel olyan edzésmunkát végeznek, ami hosszabb távon egyszerűen fenntarthatatlan. Egészen magas szintet tudsz elérni és fenntartani egy adott sportban egyszerűen az által, hogy nem hagyod abba és folyamatosan csinálod éveken át.

Nekem is voltak sérüléseim, de soha nem álltam le a testmozgással. Ilyen idősen már sokkal jobban vigyázok a sérülésekkel, hiszen lassabban regenerálódok. Egy-egy apró sérülés a fiatalabbaknak még nem okoz akkora kiesést.

Az edzésben úgy látszik, hogy az old school híve vagy, gyakran alkalmazod a klasszikus alapgyakorlatokat és a jól bevált módszereket. Ugyanakkor Te is használod a Fitbitet, hogy mérd az aktivitásod és a pulzusod. Mennyire segíti a modern technika a mostani sportolókat? Ezeket a modern, okos készülékeket kiknek ajánlanád?

Ez két különböző nézőpontot jelent. Az edzésben valóban nagyon szeretem a régi, bevált módszereket, amik kiállták az idő próbáját. A modern technika viszont sokat segít az edzésmunka és a testünk állapotának elemzésében. Ez lehetővé teszi a túledzés elkerülését, a fizikai aktivitási szint és az egészségügyi állapot megfigyelését. A Fitbittel az aktivitási szintemet követem figyelemmel. Rendszeresen mérem a pulzusomat és a vérnyomásomat. A légzésem hatékonyságát különféle tesztekkel és pulzoximéterrel ellenőrzöm alkalmanként.

Tudom, hogy nagy rajongója vagy a saját testsúlyos edzésnek és az ízületeket átmozgató mobilitási gyakorlatoknak. Ki szoktad ezeket egészíteni még esetleg más edzésekkel is? Gondolok itt a különféle eszközökre, valamint a futásra vagy az úszásra.

A saját testsúlyos edzés kiegészítésére szívesen használok gumiszalagokat, vagy ha hozzáférésem van kettlebelleket. A futás számomra rekreáció. Az egészségügyi előnyei miatt és feltöltődésként használom, nem pedig intenzív edzésként. Amikor van lehetőségem, akkor szívesen úszok, ahogyan azt az utazásaim megkezdése előtti években is tettem.

steve maxwell kettlebell

Egy ideje figyelem, hogy mostanában az izometrikus edzéssel is foglalkozol, melyek ennek az edzésnek az előnyei és hátrányai? A sportolók felkészítésében helye van-e ennek a módszernek?

Nem csak mostanában foglalkoztam az izometrikus edzéssel, hanem már régebb óta vannak ezen a téren tapasztalataim. Az izometrikus kontrakciók kiválóan fejlesztik az erőt. Sérülések után is jó alternatívát jelentenek, hiszen biztonságosan körbe lehet edzeni a sérült területet. Profi sportolókkal is alkalmaztam már a módszert és nagyszerű eredményeket értünk el.

A mobilitás fogalma gyakran elhangzik nálad. Miért fontos ez ennyire? Mennyi strechinget végzel? Melyik a fontosabb a mobilitás, vagy a streching?

Az ízületek egészségének szempontjából kiemelt fontosságú, hogy gyakran és teljes mozgástartományban használjuk őket. Ezek a mozgások egészségesen és fiatalon tartanak. Továbbá segítenek regenerálódni a keményebb edzések után. Több közülük kondicionálásra is jól használható.

A streching is egy hasznos dolog, vannak élettani előnyei. Jómagam is alkalmazom, de jóval kevesebbet, mint a mobilitást fejlesztő gyakorlatokat. A kettőt összehasonlítva elmondhatjuk, hogy a mozgásaid javítására nagy általánosságban a streching kevésbé hatékony, hiszen ez passzív helyzetek megtartását jelenti. A hétköznapi feladatokhoz és a sportmozgásokhoz is a mobilitást fejlesztő gyakorlatok állnak közelebb.

Pontosan mi akkor a különbség a mobilitás és a streching között?

A mobilitás az a képesség, hogy erővel kontrollálva tudsz mozogni az ízületek teljes mozgástartományában. Ez szemben áll a hajlékonysággal (flexibilitás), ami főleg statikus, nem igényel aktív mozgást és erőt. A két képesség részben függ csak össze. Én a mobilitást fontosabbnak tartom.

Mi a véleményed az izolációs gyakorlatokról? Szükséges-e végezni őket, vagy kihagyhatóak egy edzésprogramból?

Úgy gondolom, hogy ezeknek a gyakorlatoknak is megvan a helyük. Egy gyenge testrész célirányos edzésénél és a rehabilitáció során sokat profitálhatunk alkalmazásukkal.

Ezen kívül, ha a sportági mozgás során komolyabb terhelés ér egy adott testrészt szintén indokolt lehet az alkalmazásuk. Gondoljunk csak a küzdősportolók nyak tréningjére, vagy egy sziklamászó fogására. Az izolációs mozgások használata ilyenkor hozzájárul a teljesítményhez és a sérülések megelőzését is csökkenti.

Manapság szinten mindenhol a funkcionális edzésről beszélnek. Mi erről a véleményed?

Egész pályafutásom alatt a sportolókkal és a civil klienseimmel is ilyen szemléletben dolgoztam. A funkcionális megközelítés tehát nem új dolog.

Sokszor a visszájára is fordul már ez, mikor különféle eszközökkel próbálnak sport specifikus edzéseket kreálni. Néha csak a sport gyakorlásától veszik el az időt olyan készségek gyakorlásával, amik a sportági teljesítményt nem is javítják!

Sokszor olvasni, hogy a rendvédelmi szerveknek is tartottál tréningeket. Nekik mennyire egyediek az edzésmódszereik?

Nekik főleg önvédelmet oktattam. Hogyan lehet testközelből ártalmatlanná tenni valakit, ha nincs lehetőség fegyverhasználatra.  Hogyan lehet valakitől elvenni a kést, vagy a lőfegyvert. A brazil jiu-jitsu ehhez remek alapot nyújt.

Vannak-e olyan edzésmódszerek, vagy gyakorlatok, amelyeket kifejezetten károsnak tartasz?

Ami fontos szempont, hogy tisztában kell lenni azzal, hogy az edzésmunka, amit végzünk mennyire fenntartható hosszabb távon. Gondoljunk itt akár az olimpiai súlyemelésre, vagy a tornára. Ezeket a sportokat 40 év feletti emberek már csak igen kevesen szokták űzni. 

A különféle erődemonstrációk szintén idetartoznak. A nagy súllyal végzett emelések, vagy akár a különféle saját testsúllyal végzett erőelemek bemutatása nagy stresszt jelent az ízületekre.

Több élsportolóról is tudni lehet, hogy a karrierjük után komoly sérülésekkel bajlódnak. Sajnos többen már viszonylag fiatalabb korban protézis beültetésre szorulnak és akár a hétköznapi feladatokkal is nehezen birkóznak meg.

steve maxwell szegedi kettlebell

Gyakran hallani a túledzésről, a túlterhelésről. Mit gondolsz, hogyan lehet megtalálni az optimális edzésmennyiséget?

Alapigazság, hogy a több edzés nem feltétlen jobb edzés. A jobb minőségű edzés az, ami valóban jobbat jelent. Meg kell találni azt a minimális terhelést, ami elegendő a kitűzött célok eléréséhez.

Szeretem váltogatni a gyakorlatokat, illetve azok végrehajtási formáját vagy sebességét. Ez is segít megelőzni az egyoldalú túlterhelést.

Nagy hangsúlyt fektetsz a légzésre, a légzéstechnikákra. Melyek azok a módszerek, amiket rendszeresen alkalmazol?

Nagyon szeretem a sétálós lélegző gyakorlatokat, amik könnyedén beilleszthetők a nap folyamán.  Az erőnléti edzéseket is gyakran összekötöm valamilyen légzőgyakorlattal, levegő visszatartással. A Buteyko módszerhez nagyban hasonló légzéscsökkentéseket is szoktam gyakorolni.

Ha nem utaznál ennyit, és nem kellene ennyi kompromisszumot kötnöd több eszközt használnál? Ha igen, akkor miket?

Ha a saját termemben edzenék azért biztosan több eszközt használnék, bár tény, hogy az edzéseim döntő többségét a saját testsúlyos mozgások adnák, és ezeket egészíteném ki. A termemben mindenképpen lenne húzódzkodó és tolódzkodó állvány, pár kettlebell és kötelek is. Az ugrálókötelet és a kötélmászást is kedvelem.  Rúddal a kedvenc gyakorlataim a felhúzás és a súlyzóval végzett csípőtolás (barbell hip thrust).

Vannak-e példaképeid vagy éppen olyan kollégák, akik inspirálnak?

A Gracie család tagjaitól nagyon sokat tanultam nemcsak a brazil jiu-jitsuról, hanem az edzésről, a légzésről és az egészséges életmódról is. Rájuk jellemző, hogy idősebb korukban is jó fizikumúak és egészségesek voltak.

Jack Lalanne munkássága is nagy hatással volt rám. Jack edzésről és étkezésről alkotott nézetei sokban hasonlóak az általam tanítottakhoz.

Eddigi pályafutásod során mire vagy a legbüszkébb?

Az évek során több világklasszis sportolóval is dolgozhattam együtt, mégsem erre vagyok a legbüszkébb. A jó genetikájú, motivált, hivatásos sportolókkal valójában szinte bármelyik edző képes nagyon jó, vagy éppen kiváló eredményeket elérni.

A rosszabb általánosabb állapotú, akár betegség után felépülő, kevésbé jó mozgású emberekkel elérni nagyobb változásokat véleményem szerint sokkal nagyobb szakmai tudást igényel. Volt egy kliensem aki 81 éves korában keresett meg. Járókerettel közlekedett és mire a termembe ért annyira kifulladt, hogy alig tudott beszélni. A komoly munkának hála elhagyta a járókeretet, az erejét körülbelül megháromszorozta, a terhelhetősége és mozgékonysága is óriásit változott. Ezek által rendkívüli mértékben javította hátralevő életének minőségét. Úgy érzem, ehhez kell igazán jó edzőnek lenni és erre vagyok a legbüszkébb.

A nyár nagy sporteseménye a riói játékok. gondolom figyelemmel követed majd az eseményeket. Mely sportok állnak a legközelebb hozzád?

Mivel birkózóként kezdtem természetesen nagyon várom már a birkózómeccseket. A judót szintén szeretem hiszen a brazil jitsuval némileg hasonló mozgások vannak benne. Az atlétika és a torna számai a mozgás szépsége, atlétikussága miatt állnak közel a szívemhez.

2006 óta folyamatosan járod a világot és klasszikus értelemben vett otthon nélkül éled a mindennapjaidat, meddig tervezed ezt az életmódot?

Szeretem, amit csinálok és ezt az egyedi életmódot, amit élek. Ezt tervezem egész életemben, vagy legalább 80 éves koromig! (nevet)

steve maxwell coah

Mennyire megterhelő a sok utazás? Hogyan tudsz a hosszú utazások után regenerálódni? Milyen módszereket ajánlanál ehhez?

A hosszú utak több ok miatt is megterhelőek lehetnek. Bárhová utazok is, figyelek, hogy egyből átálljak a helyi időzónára. Ha kell, akkor gyakran kihagyok egy-egy étkezést. Az utazás alatt figyelek rá, hogy folyamatosan igyak és ne száradjak ki. A repülőn lévő levegő nem a legideálisabb, ezért az utazás után szeretek légzőgyakorlatokat végezni. Például az orosz lélegző létrákat. A hosszú ideig tartó ülés után szeretek átmozgató, mobilizáló gyakorlatot végezni, hogy felfrissítsem a testem. Az utazások alatt sokszor meditálok, vagy hallgatok relaxációs hanganyagokat.

Ezek jó tanácsok és sokat segítenek, azonban fontos, hogy a szükséges alvásmennyiséget és pihenést nem pótolják.

Véleményed szerint melyek a civilizált életmód legnagyobb hátulütői?

Az ülő életmódnak sajnos sok káros hatása van. Ez egy inaktív tevékenység, pedig az emberi test igényelné a gyakori mozgást. Az ülés emellett több izomcsoport rövidülését okozza, valamint gyakran elrontja a légzési mintát is.

A másik káros dolog, az állandóan lefelé néző fejtartás. Erről még kevesebb szó esik, de a lényeg az, hogy a telefon és az egyéb kütyük miatt nagyon gyakran nézünk lefelé. Ez hosszabb távon nem természetes és megterheli a nyaki gerincszakaszt.

A fentieken túl a stresszes, felgyorsult életmód az, ami sok negatív következménnyel jár. Az állandó rohanás,  a sok munka túlterheltséghez vezet.

Milyennek látod a mostani aktív korosztályt? Mit üzennél nekik?

Fontos a rendszeres testmozgás és itt nem csak az edzésre gondolok, hanem napközben javaslom, hogy egy-két gyakorlattal mozgassák át az ízületeiket. Figyeljünk a helyes testtartása napközben. A napi rutin végzése közben minél többet sétáljanak.

A stresszes helyzetek kezeléséhez pedig jól jön, ha kialakítunk magunkban egy nyugodt, békés tudatállapotot.

steve maxwell mate imre

Köszönöm Steve ezt a nagyszerű beszélgetést!

Ha valaki ezek után érdeklődne, és szeretne többet megtudni Steve Maxwell munkásságáról, akkor érdemes meglátogatni a honlapját, a www.maxwellsc.com címem. Itt láthatóak az aktuális események és sok cikket is olvashattok. Steve jelen van a közösségi médiában, így itt is figyelemmel kísérhetitek a különféle programokat, az edzéseit és az utazásait.

Üdv: Máté

Találatok: 4047