Tükröm, tükröm mondd meg nékem! Vagy mégsem?

Kategória: Blog
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 4.90 (10 Votes)
Tükröm, tükröm mondd meg nékem! Vagy mégsem? - 4.9 out of 5 based on 10 votes

tukor edzesA modern edzőtermek és fitnesz centrumok tele vannak szép nagy tükrökkel. A termekben ahol dolgozom azonban sehol nincs. Egyszer régebben már szóba került a téma edzésen egy kezdő által, hogy szerinte mégis milyen rossz ez, meg hogy jó lenne tükörből is nézni a mozgást. Akkor megbeszéltük, de a napokban megint előjött a téma, így a mai blogban megvizsgáljuk a tükör szerepét az erőedzésben. Kell-e, hasznos-e? Mielőtt vennél egy tükröt az otthoni edzéshez olvasd végig a cikket!

A tükör mítosza

Ha bemész egy konditerembe akkor láthatod, hogy sokan a tükör előtt edzenek, pózolnak, vagy egyszerűen nézegetik magukat (vagy épp mást...)a tükörben. Ha valaki ilyen környezetből egy tükör nélküli terembe kerül hiányérzete lehet és úgy érezheti rosszabb körülmények között tud mozogni, kevesebb a lehetőség a visszajelzésre. A kezdők meg félhetnek, hogy nehezebb lesz elsajátítani a mozgásokat. Ez azonban koránt sincsen így! Nézzük meg miért:

1. A fejlett testtudat és technika felépítését ilyenkor akadályozná a tükör

Ez az álláspontom a témában, amit több érv is alátámaszt! A megfelelő technika kialakulásához szükség van arra, hogy az ismétléseket végezve a gyakorló alaposan megfigyelje a saját mozgását. Milyen érzés ha van egy jó ismétlés? Milyen érzés, ha hibázik és mit ront el akkor? A mozgás során meg kell tanulni a helyes mozgáspályát, a légzést, az izmok használatát a mozgás végrehajtásához és a test stabilizálásához. Éppen elég dologra kell figyelni. Egy tükörben való mozgás megfigyelése csak további információ lenne ami a fontos dolgokról elvonja a figyelmet.

A tükörből visszaellenőrzött mozgásnak ráadásul plusz hátránya, hogy az ember egyre inkább arra kezd összpontosítani, hogy ha "ezt és ezt, így csinálom, akkor ezt és ezt kell látnom" miközben ez a helyes technikának és tanulásnak nem feltétele.

tukor edzes

2. Nem lehet ennyire a vizuális kontrollra hagyatkozni.

A tornászok, szinkronúszók döbbenetesen összetett mozdulatokat hajtanak végre precízen és sokszor nagy sebességgel, anélkül hogy lehetőségük lenne látni magukat. A fejlett testtudat és magas szintű kinesztetikus érzékelés teszi ezt lehetővé.

A vizuális megerősítés mellett a mozgásról több másik csatornán kapunk visszajelzéseket. Ha mindig a vizuális képet figyelnénk, akkor a belsőfülben levő egyensúlyrendszer és a proprioceptív rendszer felől jövő ingerek megfigyelése és feldolgozása háttérbe szorul.

3. A statikus tartásokat leszámítva nem is lesz elég idő tükörből korrigálni

Az erőedzésben végrehajtott mozgások néhány másodpercet vesznek igénybe. A ballisztikus gyakorlatok nagyon gyorsak, de még a lassabb erőgyakorlatok végzése során se sok esély van arra, hogy az ismétlés végrehajtása közben a tükörre hagyatkozva még az ismétlésen belül korrigálni fogod a mozdulatot.

4. Nem megfelelő a szögből látod a mozgást

A kettlebelles gyakorlatok (és a többi erősport gyakorlatai) technikájának vizsgálatakor a szemből való ellenőrzés nem igazán informatív. A legtöbbet mutató nézőpont, ha a gyakorlót oldalról figyeljük meg. Itt a csípő működése, a térd mozgása, a vállöv és a karok is nagyon jól láthatóak. Tükörből ezt nem is lehetne látni. Ha oldalról állsz a tükör mellett akkor meg a dinamikus mozgások végzése során aligha lenne időd, ismétlésenként egy gyors oldalra pillantásra... 

+1 Versenyfelkészülés

Ha valaki versenyre készül az adott sportban érdemes elgondolkodni rajta, hogy a versenyen lesz-e lehetőség tükörből ellenőrizni magad? Ha valaki tükörrel szemben edz mindig a tükör hiánya eleve zavaró, szokatlan lesz. 

Akkor káros a tükör a sportban? Soha nem lehet jó?

Az erőedzés különféle ágaiban a legnagyobb edzők egyöntetűen ellene vannak és nem használják. Viszont ne mondjuk, hogy minden sportban és minden esetben káros azért. Egy-egy statikus pozíciót a tanulás elő lépéseiben akár vissza lehet ellenőrizni belőle. A felhúzás alsó pozícióját például oldalról leellenőrizheted, ha teljesen kezdő vagy, de miután megérezted a helyes tartást, utána már érdemes arra hagyatkozni.

tukor az edzesben

A táncosok is a tanulás bizonyos fázisaiban például használnak tükröt, de a készségek fejlődésével ők is elhagyják. Az ő sportjuk ráadásul más jellegű mint a kettlebellezés, vagy a többi fajta ellenállásos edzés.

Mi ad így akkor visszajelzést?

Elsősorban az edződ, akinek az a feladata, hogy megfigyelje a mozgásodat. Az ő szeme ráadásul erre van ráállva, egyből kiszúrja a típushibákat. 

Ha nincs edző, akkor az edzőtársad, vagy a rokonod is segíthet. A feladat végrehajtása előtt megkéred végig figyeljen, hogy végig nyújtva van-e a könyököd például. Nyilván egy tapasztalt edzőt ez nem pótol de szükség esetén sokat segíthet.

A modern technika eszközeit is ki lehet használni. Egy telefonnal, kamerával akár egyedül is készíthetsz felvételt, amit visszanézve elemezheted a mozgásod, vagy akár később másnak is megmutathatod.

Összegezve a fentieket elmondhatjuk tehát, hogy a kettlebell edzéshez nem lesz szükséged tükörre és nem kell megijedni, ha az első órán azt látod, hogy tükör nélküli teremben folyik a munka. Más sportágaknál bizonyos esetekben a porfik is használhatják a tükröt, de ezt nem szabad összekeverni az erőnléti edzésekkel.

Üdv: Máté

 

Találatok: 2752