Tudásötvözés szemináriumsorozat 1. rész- Okosító mozgás

Kategória: Blog
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (7 Votes)
Tudásötvözés szemináriumsorozat 1. rész- Okosító mozgás - 5.0 out of 5 based on 7 votes

alapozo mozgasterapiaTegnap egy szemináriumon vettem részt Stefanovics József szervezésében.  Az alábbiakban a beszámolómat olvashatjátok az eseményről!

 

 

A szervezők

Stefanovics József az elmúlt években széleskörű tapasztalatra tett szert a mozgás és a sport világában. Karatésként kezdte pályafutását, sikeres versenyzői pályafutása után edzőként is komoly eredményeket tudott elérni. Jelenleg ő a magyar válogatott szövegségi kapitánya, és övé a Victory Karate Klub, mely az ország legeredményesebb csapata. Több sikeres versenyzőt és fekete öves mestert is felnevelt az évek alatt. 

A mester figyelemzavaros és tanulási zavarokkal küzdő gyermekekkel is évekig foglalkozott mozgásterapeutaként. Az alapozó mozágsterápia módszereit és a karate gyakorlatok tanítását alkalmazva szép sikereket értek el a gyermekeknél.

Személyi edzőként több éves tapasztalata van, G-flex és StrongFirst oktató is.

Élőben először a 360 konferencián láttam, ahol egy nagyon érdekes és izgalmas előadást tartott, így gondoltam, hogy a most induló szemináriumsorozata is hasonlóan színvonalas lesz.

Tudásötvözés szemináriumsorozat

"Stefi" mester az előadást követően több megkeresést is kapott, illetve mivel ezeknek a dolgoknak itthon kevés irodalma van, megfogalmazódott egy szemináriumsorozat ötlete. A Tudásötvözés név utal arra, hogy az anyag igen összetett, és hogy egy sikeres edzői munkához több terület tudásanyagát is ötvözni kell, valamint végig jó, ha az ember fenntartja a széles látókörét, hiszen a társtudományokból/társszakmákból is sok hasznos információt lehet nyerni, amit a napi munkába lehet illeszteni.

Okosító mozgás

Ez volt a szemináriumsorozat indító része. Délelőtt egy elméleti rész volt a Victory Klub pesti főhadiszállásán. Az előadás során arról volt, szó, hogy a fogantatástól, a gyermek születése és fejlődése során eltelt időszak, hogyan függ össze a mozgásfejlődéssel, valamint a nagymozgások - és a sportképességek fejlődésével és a későbbi sportteljesítménnyel.

alapozo mozgasterapia

Szó volt arról, hogy az egyes sportképességeknél mennyire nagy jelentőségű az öröklődés. Egy edzőnek érdemes ezt tudnia, hiszen a felmenőktől kapott örökség például a gyorsaság esetében nagy százalékban befolyásolja a sportoló potenciálját. Nyilván ilyenkor is van értelme a képességfejlesztésnek, de lehet nem kell rendkívüli eredményekre számítani az adott területen, illetve érdemes elgondolkodni, hogy vannak-e olyan más adottságok, amikkel akár komoly versenyzői szinten is kompenzálható ez. Egy küzdősporthoz például nagyon sok fizikális képesség szükséges, és lehet, hogy jó technikával, erőnléttel, megfelelő taktikai képzettséggel, egy bajnokot lehet még felnevelni úgy, hogy valamely képességek maximum egy erős közepes szintjéig fejleszthetőek.

Vannak persze olyan esetek is, amikor valakinek egy-egy képességhez olyan adottságai vannak, hogy még a kiválók között is kiemelkedik. Ilyenkor ha lehetséges érdemes kihasználni ezt a versenyzés során. 

Több érdekes esetről is volt szó a Vo2 max kapcsán illetve az akcelerált (a kronológiai életkoránál fejlettebb) és a retardált (nem a szó pejoratív hétköznapi használatára kell gondolni itt, hanem, hogy a fejlődés sebessége lassabb) gyerekek kapcsán.

A sport világa ettől színes és szép. Eltérő adottságokkal rendelkezünk. Olyan sok kombinációja van a képességeknek és olyan sok külső és belső tényező hatással lehet az eredményességre, hogy sokan igen nagy hátrányokat képesek ledolgozni és bajnokká válni, miközben néha tehetséges emberek tűnnek el, vagy égnek ki még azelőtt, hogy igazán kiteljesedhettek volna a sikerükben.

Gyakorlati rész

Az elmélet után délután gyakorlati foglalkozással folytattuk. Először egy az alapozó terápiában használt vizsgálati soron mentünk végig. Ennek lényege, hogy különféle mozgások megfigyelésével a gyermek és az idegrendszer fejlettségének szintjére lehet következtetni. Ha elmaradás van a korosztályhoz képeset, vagy az edzésen egy mozgás kivitelezése nehezen megy, az lehet, azért van, mert a fejlődés egyes állomásai kimaradtak, vagy nem megfelelően zajlottak. 

Ezek a tesztek a jelentősebb fejlődéstani lépcsőket, az egyensúlyt, a keresztmozgásokat, a dominanicát és a finommotorikát egyaránt vizsgálják.

Képességfejlesztő játékok

tarsas jatek

A mozgásvizsgálat után rengeteg játékot próbáltunk ki. Ez egy nagyon érdekes és elhanyagolt terület szerintem. Manapság mennek a motivációs videók, mindenki spártai akar lenni és a végsőkig küzdeni edzésen. Nem számít semmi, csak a mérhető teljesítmény. Nyilván az élsportban valóban így van, de még ott is van helye ezeknek a feladatoknak. A játékok képességfejlesztésre, a közösség építésére, bemelegítésre, levezetésre egyaránt alkalmasak, valamint egy keményebb időszak után segítik a feltöltődést is. A játék során a hétköznapi problémákat hátrahagyva előjöhet mindenkiből a gyermek. 

Ezt az edzésrészt is lehet viszont strukturálni és a játékos feladatokat célirányosan képességfejlesztésre, vagy kondicionálásra használni.

A gyakorlati blokk alatt sok csoportos, és társas játékot végeztünk. A mester sok éves tapasztalata gyermekekkel és felnőttekkel garantálta, hogy mindenki számos új játékot ismerhessen meg és előbb-utóbb önfeledten belemerüljön a feladatokba.

A gyakorlati részt egy közös értékelés zárta, ahol lehetőség volt az anyaggal és az edzésmódszertannal kapcsolatban kérdezni.

Úgy érzem, mindenki számára hasznos volt a jó hangulatú képzés, ahol nagy adag útravalót kaptunk a hétköznapi munkához!

Üdv: Máté

 

Találatok: 2701