Wake up Spine – Gerincébresztő szeminárium

Kategória: Blog
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (7 Votes)
Wake up Spine – Gerincébresztő szeminárium - 5.0 out of 5 based on 7 votes

wake up spineSzombaton egy szemináriumon vettem részt Balázsik Anikó szervezésben. A továbbiakban a beszámolómat olvashatjátok az eseményről!

 

 

 

Anikó és a Kettlebellspine

Anikó az elmúlt években mélyen beleásta magát az egészség és a mozgás világába. Masszőr végzettségét követően, rekreációs mozgásprogramvezetői, és edzői végzettségeket is szerzett. A kettlebell instruktori végzettségét 2009-ban szerezte az akkori RKC rendszerében, majd a StrongFirst szervezeténél egészen a Team Leaderi szintig jutott. Tanulja és tanítja a jóga és a Feldenkrais módszerét is. Rendszeresen részt vesz külföldi rendezvényeken és képzéseken. Munkája során tapasztalatokat szerzett sportolókkal, táncosokkal és mozgásszervi betegekkel egyaránt.

2013-ban kollegáival elindította a KettlebellSpine programot melynek célja gerincbetegek biztonságos, gerinctudatos és hosszú távú aktivitási programjának kidolgozása. Nevéhez fűződik a Gerincbarát Edző tanfolyam, melyet ősszel én is el fogok végezni és már nagyon kíváncsian várom! A mozgásanyagot folyamatosan fejlesztették. A kettlebelles gyakorlatok mellett nagyon sok saját testsúlyos, nyújtó és mobilitást javító gyakorlatot használnak. Több egyszerű, filléres befektetést igénylő eszközt használnak még a korrekciós és erősítő gyakorlatokhoz.

Anikó fő szakmai érdeklődése a gerinc kezelése mellett még a különféle lábpanaszok és a láb mozgásszervi elváltozásai.

A szombati napon ebbe a munkába nyerhettünk betekintést!

Az anyag

kettlebellspine szeminarium

A jegyzet elejéről mindjárt egy nyaki csigolya „mosolygott” ránk. :) Az egész szeminárium egy nagyon logikus, következetes tematika mentén zajlott.

Ha valakinek panaszos a dereka, gyakran hátizomerősítést meg különféle erősítő gyakorlatokat javasolnak neki. Az igazság az, hogy bár a megfelelő izomerő valóban fontos, mégsem a Szent Grál, és nem is biztos hogy egy beteg/sérült ember első célja az izomerősítés kell, hogy legyen. Ha valakinek az ízületei nem mozognak megfelelően és rossz a testtartása, akkor ennek korrigálása kell, hogy legyen az első lépés, hiszen ezzel elkerülhető a gerinc túlterhelése és ezekkel a gyakorlatokkal felkészítjük a testet a későbbi izomerősítésre, ellenállásos edzésre.

A lábak és a csípő

A tematika a kinetikus lánc (a mozgásban részvevő testtájak összefüggő rendszere) mentén haladt. A talajjal való első kontaktust a lábaink biztosítják, így ez az első láncszem. A lábak egészségét és a megfelelő cipő viselését én is nagyon fontosnak tartom, erről már volt szó egy korábbi cikkben. Tegnap egy rövid és egyszerű lábtornát próbáltunk ki, ami a lábak „karbantartása” és terhelhetősége szempontjából bír jelentőséggel.

Ha némileg egyszerűsítjük a képet, akkor az ágyéki gerinc melletti szomszédos ízület a csípő lesz. A csípő mozgékonysága a gerinc egészsége szempontjából nagyon fontos. A mozgékony csípő leveszi a terhet a geincről bizonyos mozgásoknál.

A csípő mobilizálását a lábakhoz hasonlóan először nem terhelt helyzetben kezdtük el. A következő lépés az ülő helyzetben végzett gyakorlatok voltak. Az edzéseinken már eddig is sok hasonló mozgást végzetünk (a Z ülésben, gátban végzett nyújtások sokaknak mosolyt csalnak az arcára…), de persze voltak új feladatok is. A gyakorlatválasztás mellett a végrehajtás sebességére is feltétlen kell figyelni.

A láb és a csípő tornájának utolsó állomását az állásban végzett gyakorlatok adják, hiszen itt már terhelt helyzetben végezzük a feladatokat.

A gerinc mozgásai, pozíciója

Végül gerincmozgásokat gyakoroltunk több helyzetben, rövid és hosszú teherkarral, ami lehetővé teszi, hogy ezekben a mozdulatokban is több progressziós lehetőséget használhassunk.

A mobilitás után a gerinc helyes pozíciójáról volt szó. A megfelelő testtartás nemcsak az edzés, hanem a hétköznapi aktivitások alatt is kiemelt jelentőséggel bír. Gondoljuk bele, ha valaki 5 órát sportol egy héten, az bőven az átlag felett van, de még így is van 163 órája, hogy munka, ülés, alvás során elszúrja a dogokat, illetve lerombolja az edzés áldásos hatását. A helyes edzés célja nem az, hogy pusztán enyhítse ezeket a károkat, hanem a testtudat javításával növeli az önkorrekciót, lehetővé teszi a helyes testtartást és mozgást a mindennapok során.

Bottal több testhelyzetben végeztünk gyakorlatot, ahol a bot azonnal visszajelzést ad a megfelelő kivitelezésről és testhelyzetről.

Szó volt még néhány konkrét, divatos gyakorlatról. Ezzel kapcsolatban a fő tanulság szerintem az, hogy mindig az alany aktuális állapotának megfelelően kell kiválasztani a megfelelő erősítő és mobilizáló feladatokat.

Izometria és sliding

A szeminárium alatt több izometriás (elmozdulás nélküli) gyakorlatot is végeztünk. Ezek is jó erősítő feladatok, illetve javítják a testtudatot és segítenek megérezni az egyes izmok használatát. A poszturális izmok (testtartástért felelős izmok) funkciójukból adódóan sokszor izometrikus működést végeznek, így érdemes őket ilyen módon is edzeni.

sliding

Kép forrása: Kettlebellspine.com

Az egyik legérdekesebb eszköz a „sliding surface” volt, ahol egy csúszó felületen lehetett intenzív erősítő feladatokat végezni. Az alsó és felsőtesttel is lehet mozgásokat indítani, ahol a törzs végig komolyan fog stabilizálni.

A szeminárium végén mintegy levezetésként egy Feldenkrais leckét végeztünk el. Ez lassú, kontrollált és apró mozdulatokból állt, mégis pár perc után láthattuk, hogy objektíven mérve is hatással volt a mozgástartományra.

Az idő nagyon gyorsan eltelt. Sok érdekes ötletet láthattunk, és jó volt látni a logikus gondolkodásmódot a gyakorlatok kiválasztása mögött. Úgy gondolom, mindenki hasznosíthatja majd az itt tanultakat, ősszel pedig majd jön a folytatás és sokkal mélyebben elmélyedhetünk a témában.

Máté

Találatok: 2431