Kettlebell vs. konditerem 1. rész

Kategória: Blog
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 4.98 (21 Votes)
Kettlebell vs. konditerem 1. rész - 5.0 out of 5 based on 21 votes

Készült: 2016.január.17.

kettlebell és testépítésAki el akar kezdeni edzeni, az manapság már számos lehetőség közül választhat. Rengeteg edzésfajta létezik és tengernyi információ érhető el az internetes írásokból, videókból és a különféle könyvekből. Elsőre bizony igen nehéz eligazodni a mostani információözönben. Az emberek szeretnek összemérni dolgokat, így a sportolás megkezdése előtt sokan próbálják így megtalálni a legjobb edzésmódszert. Gyakran felvetődik a kérdés: Melyik a jobb, a kettlebellezés, vagy a konditermi edzés? Melyik mire való és kinek ajánlott?
A mostani írás ezekre ad választ és segíteni fog eligazodni az útvesztőben!


Tisztázzuk az alapfogalmakat!

Néhány dolgot muszáj tudni és megérteni, hogy tisztán láthassuk a képet.
A legnagyobb kategória a súlyzós (külső ellenállásos) edzés, amibe minden súlyzóval végzett versenysport és a súlyzóval végzett kiegészítő, képességfejlesztő edzések is beletartoznak. A fő súlyzós versenysportok az olimpiai súlyemelés, az erőemelés. Ezen kívül vannak versenyek még fekvenyomásban, ami az erőemelés egyik fogásneme. Van a kettlebell sport, van a strongman ahol sok változatos számban különböző nehéz tárgyakat emelnek. Illetve a crossfit versenyeken is mindig szerepelnek súlyzós gyakorlatok.

Súlyzóval pedig a sportolók igen nagy része végez kiegészítő, képességfejlesztő edzéseket. A paletta tehát igen széles és a fent említett résztvevők bármelyike előfordulhat egy konditeremben.

Mi a fő cél?

A versenysportolóknak természetesen a sportáguk minél eredményesebb művelése, a többi súlyzóval edző embernek pedig célja az általános fizikális képességfejlesztés és az alakformálás lesz.

A konditermek világa

Szinte mindenhol vannak konditermek. Ide az emberek „gyúrni”, „badizni”, kondizni, formásodni, erősödni járnak. A némileg leegyszerűsítve a legtöbb vendég, vágya, hogy „jobban nézzen ki” bármit is jelentsen ez. :)

Az alakformálás legfőbb sportja a testépítés, ahol a versenyzők célja minél nagyobb izomtömeg felépítése minél alacsonyabb testzsírszázalék mellett. Ők mindenképpen súlyzós edzésmunkát végeznek ehhez.

A köznyelvben a kondizás főleg ezt a testépítő-stílusú edzést jelenti, ahol a súlyzós edzésmunka célja elsődlegesen a test formálása.

A testépítő-stílusú edzés

Ez a szisztéma a múlt század elején vette kezdetét. A minél nagyobb, kidolgozottabb izomzat felépítéséhez általában a testet felosztják részekre és az izmokat, izomcsoportokat külön napokon edzik (osztott programok). Fontos a minél jobb agy-izom kapcsolat kialakítása. Az izoláció alapeleme ezeknek az edzéseknek. Az izoláció során egy adott izom minél alaposabb használatára törekszenek a többi izom munkájának minimalizálásával. A gyakorlatot leginkább a célzott izom munkája által igyekeznek végezni. Sokszor helyi vérbőség elérésére törekszenek, bedurrantják/felpumpálják az izmokat. Ez lehetővé teszi, hogy az izmokat igen alaposan megmunkálják. Erre a fajta edzésre a szervezet hypertrófiával (izomtömeg növelésével) válaszol.

testépítés és kettlebell

A testépítő edzésben a fizikális képességek fejlesztésének nincs akkora szerepe mint a többi sportban, hiszen a versenyzőket az esztétikum, nem pedig funkcionális képességek alapján pontozzák. A versenyző ereje nincs egyenes arányban izomzatának méretével.

A kettlebelles edzés

A kettlebelles edzés mindig a teljes testet megdolgoztatja. A gyakorlatok alatt nem végeznek izolációt, hanem az egész testet egységes egészként használják. A lényeg a fizikális képességek fejlesztése. Az edzésnek mindenképpen funkcionális haszonnal kell járnia. Az edzéseket el lehet tolni mind az erő, mind az állóképesség fejlesztésének irányába. A mobilitás/ hajlékonyság is fontos a gyakorlatok helyes kivitelezéséhez. Nem izmokat, izomcsoportokat edzenek, hanem mozdulatokat, mozgásmintákat.

kettlebell snatch

Az alakformálás ennek az edzésnek a velejárója, nem pedig elsődleges célja.

Vegyünk a két módszer összehasonlítására egy egyszerű példát!

Vizsgáljuk meg, mi történik a guggolás során a két eltérő stílusban. A guggolás egy összetett gyakorlat. A testépítők célja vele, hogy minél nagyobb izomtömegre tegyenek szert vele a combjukon, vagy minél jobban kidolgozzák a combizmaikat. A gyakorlatot úgy végzik, hogy az minél inkább a combjukra hasson. A kivitelezésnél úgy állítják be a terpeszt és úgy hajtják végre a gyakorlatot, hogy számukra az a lehető leghasznosabb legyen.

A kettlebellesek a guggolás során minél nagyobb erő kifejtésére törekszenek. Nem számít, hogy elsődlegesen a combizom dolgozzon. Az egész test erejét próbálják kihasználni tehát. A farizom, a törzs izmai is jelentős munkát végeznek.

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy az összes sportoló célja ez a guggolással. Ez nem csak a kettlebelles edzésre jellemző tehát. A testépítők a kivételek, akik esztétikai céljaik miatt a gyakorlatok alatt egyes izmokra kiemelten koncentrálnak.

/Ez nem azt jelenti, hogy a testépítők nem erősek. Vannak közük nagyon erősek, és vannak akik méreteikhez képest nem edzenek olyan nagy súlyokkal. Az átlagemberhez képest persze nagyon erősek hiszen folyamatosan ellenállásos edzést végeznek! Nekik egyszerűen nem maga a nagy súly a cél, hanem az csak egy eszköz a céljuk elérésében./

Táplálkozás

egészséges táplálkozás

A helyest táplálkozásnak nem csak az egészség, az optimális teljesítmény, hanem az alakformálás szempontjából is nagy szerepe van. Sőt a testkompozíció változása nagyobb részben múlik a megfelelő táplálkozáson! A testépítők precíz étkezési tervet követnek mind az izomtömeg növelése, mint az zsírleadás (szálkásítás) fázisában. Ennek része a megfelelő mennyiségű és minőségű élelmiszer valamint táplálékkiegészítők fogyasztása is.

Értem, de akkor melyik a jobb?

Hogy is lehet akkor ezeket összehasonlítani, kérdezem én? Na, ez már egy jó kérdés! Sehogy, vagy maximum úgy, mint az almát a naranccsal.

A mai írásban tisztáztuk az alapfogalmakat, a cikk második részében tovább boncoljuk a témát, ami segíteni fog abban, hogy megtaláld a számodra megfelelő mozgásformát!

Máté

Találatok: 4475